Legfontosabb tudnivalók az ingatlancélú kifizetés igénylésével kapcsolatban
Milyen ingatlancélra és hogyan használhatja fel a megtakarítását?
Ön, mint pénztártag a 2024. szeptember 30-án fennálló egyenlegét adómentesen felhasználhatja az alábbi táblázatban megjelölt célokra:
Milyen feltételekkel vehető igénybe a kifizetés?
Ingatlancélú kifizetés abban az esetben igényelhető, ha az ingatlan az ingatlan-nyilvántartás alapján Ön, mint pénztártag vagy az Ön házastársa vagy gyermeke(i) teljes vagy részleges tulajdonában áll, vagy a hitelszerződés, illetve adásvételi szerződés következtében a tulajdonába kerül, erről büntetőjogi felelőssége tudatában kell nyilatkoznia, azaz a tulajdonjogot tulajdoni lappal igazolni nem szükséges.
Mekkora összeget vehetek fel?
Ingatlancélra legfeljebb az egyéni számla 2024. szeptember 30-án fennálló egyenlege erejéig történhet kifizetés. Ha a kifizetés időpontjában ennél kisebb összeg áll rendelkezésre, akkor csak ez, a kisebb összeg fizethető ki.
Milyen határidők vonatkoznak a kifizetés igénylésére és elbírálására?
A kifizetés iránti kérelmet és a szükséges dokumentumokat, számlákat 2025. január 1-jétől 2025. december 31-ig lehet benyújtani, a pénztárnak pedig kötelessége a hiánytalan dokumentáció beadást követő 60 napon belül teljesíteni a kifizetéseket. Ebben az egy naptári évben legfeljebb 3 alkalommal nyújtható be igénylés, azzal a megkötéssel, hogy az utolsó igény 2025. december 31-ig be kell, hogy érkezzen hiánytalanul a pénztárba és az utolsó kifizetés határideje 2026. március 1.
Hogyan lehet benyújtani a kifizetési igényt?
- Postai úton, a Pénztár postacímére megküldve (1385 Budapest, Pf. 846)
- Online, a pénztár erre kialakított felületén (fejlesztés alatt)
- Személyesen, a Pénztár ügyfélszolgálatán (1138 Budapest, Népfürdő utca 24-26. 3. emelet)
- Személyesen, bármely Erste bankfiókban
Ha rendelkezik Tagi portál regisztrációval, akkor tagi azonosítójával és jelszavával be tud lépni arra a felületre (még jelenleg fejlesztés alatt van), ahol a kérelmét és a szükséges dokumentumokat feltöltheti. Ha még nem regisztrált a Tagi portálra, akkor ezen a felületen pár lépésben könnyen megteheti.
Ha nem tudja igénybe venni az online kérelembenyújtási lehetőséget, akkor nyomtassa ki a kérelmet , töltse ki az azonosítási adatlapot, másolja le a személyes okmányait és csatolja a kérelemben található szükséges mellékletek másolatát a kifizetési típusnak megfelelően, és postázza el a pénztár postacímére.
Ha egyik megoldással sem tud élni, akkor személyes okmányaival és a szükséges dokumentumokkal fáradjon be a Pénztár ügyfélszolgálatára, hogy kollégáink azonosítani tudják és ezt követően kitöltheti és leadhatja a kérelmet.
Kérelmét benyújthatja személyesen is, bármely Erste bankfiókban.
Milyen teendőm van még a kifizetési kérelem benyújtásán túl?
A kifizetés igénylése a Pmt. (2017. évi LIII. törvény a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról) szerint azonosításhoz kötött. A személyes azonosítás elvégzése minden olyan pénztártag számára kötelező, aki nem esik az egyszerűsített átvilágítás hatálya alá, illetve kockázati besorolása közepes vagy ennél magasabb. Akik egyszerűsített átvilágítás alá esnek és kockázati besorolásuk alacsony, ők online is beküldhetik az okmányaik (személyi igazolvány+lakcímkártya, útlevél+lakcímkártya vagy jogosítvány+lakcímkártya) másolatát, az azonosítási adatlappal, a kérelemmel és a szükséges mellékletekkel együtt.
10 000 000 Ft-ot elérő vagy meghaladó kifizetés esetén, mindenképpen szükséges a személyes azonosítás.
Honnan tudom meg, hogy kell-e személyesen azonosítanom magam?
Az év végi levelünkben (ha elektronikus iratot kért, akkor a Tagi portálra töltöttük fel) tájékoztattuk erről. Ha abban azt látja, hogy nem azonosított, illetve közepes vagy magas a kockázati besorolása, akkor személyes okmányaival (személyi igazolvány+lakcímkártya, útlevél+lakcímkártya vagy jogosítvány+lakcímkártya) fáradjon be a Pénztár ügyfélszolgálatára vagy keressen fel egy Erste bankfiókot, hogy kollégáink azonosítani tudják.
Milyen dokumentumokat kell benyújtani a kérelem mellé?
Ez attól függ, hogy milyen célra kívánja felhasználni a megtakarítását.
Banki lakáscélú vagy szabad felhasználású jelzáloghitel törlesztése, előtörlesztése, végtörlesztése esetén:
- hitelszerződés
- személyes okmányok, azonosítási adatlap
- törlesztés esetén a hitel megfizetését igazoló bankszámlakivonatok tömbösítve,
- előtörlesztés és végtörlesztés esetén, ha a Pénztár a tagnak fizet ki (utófinanszírozás), akkor igazolás az elő-, vagy végtörlesztés megfizetéséről,
- előtörlesztés és végtörlesztés esetén, ha a Pénztár a banknak fizet ki (előfinanszírozás), akkor fennálló tartozás igazolás, melyen rajta kell, hogy legyen a bank által megjelölt technikai számlaszám.
Munkáltatói lakáscélú kölcsön törlesztése, előtörlesztési vagy végtörlesztése esetén:
- munkáltatói lakáscélú kölcsön-szerződés
- személyes okmányok, azonosítási adatlap
- törlesztés esetén a hitel megfizetését igazoló bankszámlakivonatok tömbösítve,
- előtörlesztés és végtörlesztés esetén, ha a Pénztár a tagnak fizet ki (utófinanszírozás), akkor igazolás az elő-, vagy végtörlesztés megfizetéséről,
- előtörlesztés és végtörlesztés esetén, ha a Pénztár a munkáltatónak fizet ki (előfinanszírozás), akkor fennálló tartozás igazolás, melyen rajta kell, hogy legyen a munkáltató által megjelölt technikai számlaszám.
Új lakáscélú hitel felvételéhez az önerő biztosítása esetén:
- ingatlan-adásvételi szerződés
- személyes okmányok, azonosítási adatlap
- utófinanszírozás esetén a kifizetést igazoló dokumentum
Otthonfelújítás, Magyarországon lévő lakás és lakóház építés, korszerűsítés, felújítás, bővítés esetén:
- számlák tömbösítve (számlaösszesítő)
- személyes okmányok, azonosítási adatlap
Magyarországon lévő lakás vagy lakóház megvásárlása esetén:
- ingatlan-adásvételi szerződés
- utófinanszírozás esetén a kifizetést igazoló dokumentum
- személyes okmányok, azonosítási adatlap
Magyarországon lévő lakás vagy lakóház építkezési helyéül szolgáló építési telek megvásárlása esetén:
- ingatlan-adásvételi szerződés
- utófinanszírozás esetén a kifizetést igazoló dokumentum
- személyes okmányok, azonosítási adatlap
Otthonépítés, a Magyarországon lévő lakás és lakóház építés esetén:
- számlák tömbösítve (számlaösszesítő)
- személyes okmányok, azonosítási adatlap
Hol találom meg a kérelmet?
A kérelmet postai úton vagy elektronikus iratként (Tagi portál fiókba feltöltve) küldte meg a Pénztár az év végi levéllel együtt, de innen is letöltheti:
KÉRELEM ingatlancélú kifizetéshez
Készítettünk egy opcionálisan használható számlaösszesítő dokumentumot, melyre felviheti a számlák adatait, ezzel gyorsíthatja a számlaellenőrzési folyamatot..
SZÁMLAÖSSZESÍTŐ dokumentum (nem kötelező, de javasolt a használata)
Hol és hogyan tehetem fel a kérdéseimet?
Ha további kérdése merül fel a folyamattal, a szükséges dokumentumokkal vagy az online kérelembenyújtással kapcsolatban, akkor kérdéseit felteheti a pénztár ingyenesen hívható telefonszámán +36 80 315 020 is.
Munkatársaink telefonon keresztül az alábbi időszakokban állnak rendelkezésére:
Hétfő 8:00 - 20:00 óra között
Kedd 8:00 - 16:00 óra között
Szerda 8:00 - 16:00 között
Csütörtök 8:00 - 16:00 között
Péntek 8:00 - 15:00 között
A személyes ügyfélszolgálat elérhetőségéről, kérem tájékozódjon az Elérhetőségek oldalon.